Barn på kjøkkenet - slik engasjerer du dine små i kjøkkenarbeid
Matlaging kan være stressende i en travel hverdag, og hvor fristende er det ikke å barna se litt TV mens du kokkelerer? Uheldigvis kan det bli ståk når maten er ferdig og TVen må skrus av. Men med noen enkle grep kan du heldigvis unngå disse situasjonene helt. I denne artikkelen skriver jeg om disse grepene, og hvordan disse vil vekke til live barnas indre trang til å være som oss voksne. For barn ønsker faktisk å være som oss voksne og gjøre ting ilag med oss. De vil hjelpe oss og føle seg nyttige og store. Men først litt bakgrunn.
Slik støtter husarbeid generelt ditt barns utvikling
Gjennom menneskets historie finner man hendenes arbeid overalt, og utviklingen av menneskets intellekt er tett knyttet opp mot bevegelse og bruk av hendene. Alt som er menneskeskapt har blitt til gjennom hendenes arbeid. Også i barns utvikling spiller hendene en sentral rolle for deres utvikling. Fra barna er få måneder gamle begynner de å bruke hendene. Og når de har lært seg å stå uten å støtte seg, frigjør de hendene til utforsking av verden på en ny måte. Intellektet og bevegelse utvikler seg i takt og er tett knyttet sammen.
Når vi voksne rydder i huset, gjør vi det med mål om å vedlikeholde og opprettholde vår livskvalitet. Barn, derimot, gjør disse aktivitetene (Maria Montessori kaller disse aktivitetene for praktiske hverdagsøvelser) ikke kun for å oppnå et visst mål (f.eks. vaske opp for å gjøre det rent), men primært fordi barna liker disse bevegelsene og sanseinntrykkene. Selve prosessen er altså viktig. Samtidig er barn tiltrukket av enkle øvelser med klare mål, siden de er oversiktlige for dem og gir dem følelsen av at de bidrar.
Barnehagebarn er i en sensitiv periode for bevegelse, der de har et behov for å samle inntrykk og erfaringer fra verden, spesielt gjennom bruk av hendene. Øvelser på f.eks. kjøkkenet metter dette behovet, og hjelper barna med å øve på fin- og grovmotorikk, konsentrasjon og koordinasjon, og får dem til å føle at de er som oss voksne.
Hvordan forberede miljøet på kjøkkenet?
Jeg har stor tro på at man bør betrakte husarbeid som en familieaktivitet der barns deltakelse er velkommen. Mine barn hjelper spesielt gjerne på kjøkkenet: De dekker på bordet, baker pannekaker på lørdager, ordner matboksene (stort sett) selv og er med på å lage middag. For å oppnå dette har jeg vært nøye med å innrette og forberede vårt kjøkken i samsvar med mine barns behov: Alle gjenstander de trenger for å arbeide selvstendig på kjøkkenet og tilberede mat er til enhver tid lett tilgjengelige for dem, inkludert matbokser, bestikk, servise, glass og kopper.
For at barna skal ha det gøy og kunne hjelpe effektivt på kjøkkenet, kan det være lurt å skaffe seg noen barnetilpassede verktøy. De minste barna trenger skrellere som passer i hånden deres, mindre skarpe kniver, en bølgekutter, og mindre kopper og glass. De må kunne nå viktige arbeidsområder, som for eksempel kjøkkenvasken. For de aller minste barna kan man bygge et “learning tower”, mens for de litt større barna vil det holde med en krakk. Alt som kan være farlig for barn, f.eks. oppvaskmiddel og skarpe kniver, ryddes i hyller som ikke kan nås av barna. Alle gjenstander har sin faste plass, slik at barna alltid kan finne det de trenger og hjelpe til med å rydde tilbake etterpå.
Da vi bygde nytt kjøkken var det viktig for oss å skape en arbeidsplass der vi kan lage mat sammen med barna. Nå kan vi stå rundt kjøkkenøya og kutte, skrelle, og bake mens vi prater og hygger oss.
Matlaging er også en fantastisk måte å praktisere Harmoni & Høflighet på siden barna tilegner seg viktige sosiale ferdigheter som f.eks. å dele, vente på tur, stå i kø, ta hensyn, og å kommunisere. Barna føler seg integrert og tar ansvar for et felles miljø der alle skal føle seg velkommen og der alle bidrar til at det holdes rent.
Hvordan «presentere» kjøkkenarbeid til barnet?
Vi voksne utfører våre plikter automatisk, uten å tenke mye på prosessen. Barn har imidlertid ikke internalisert disse aktivitetene ennå. For dem må komplekse oppgaver brytes ned i små trinn. Når barnet ditt lærer en ferdighet, er det viktig å ritualisere hvert trinn og sikre at alle trinnene utføres på samme måte hver gang. Barnet ditt lærer gjennom praksis og gjentakelse. Ikke bli overrasket hvis det tar litt lengre tid for barnet ditt å mestre en ferdighet. Det kan også skje at barnet ditt ikke har lyst til å delta i en oppgave i det hele tatt. Da kan du tilby en alternativ oppgave og komme tilbake til den opprinnelige oppgaven senere. Ha tålmodighet med barnet ditt, unngå å mase eller gripe inn for mye. Gjennomfør stegene (“øvelsene”) med langsomme, tydelige bevegelser slik at barnet kan etterligne deg. Tenk at det er gøy for barnet å ta på seg forkle og kokkelue og å vaske hendene. Disse øvelsene gir barnet en følelse av at «noe meningsfult skjer».
Jeg har laget en slags liste med trinn for hvordan du kan introdusere barnet ditt til aktiviteten “å vaske bordet”:
Eldre barn på kjøkkenet
Da min datter fylte seks år hadde hun allerede mye erfaring fra arbeid på kjøkkenet. En dag ytret hun at hun ville ha et “matlagingskurs” med meg en gang i uken. Hver uke satt vi oss sammen og bestemte oss for en oppskrift. Så viste jeg henne hvordan maten lages. I løpet av noen få uker hadde hun lært seg å lage flere retter! Endelig trengte jeg ikke lenger bekymre meg for om barna skulle klare seg alene i tilfelle vi foreldre skulle bli bortført av romvesener. Det store høydepunktet kom ett år senere, da hun egenhendig planla og lagde maten til familiebursdagen. Hun bestemte seg for å lage en tomatsuppe, og den var kjempegod!
- Noen aktiviteter på kjøkkenet barn mellom 3-6 kan være med på:
- Knuse ingredienser i en morter
- Piske egg
- Skrelle og skjære grønnsaker
- Lage salater
- Lage puréer
- Sortere, vaske og skylle frukt
- Skrelle bananer, poteter, gulrøtter og agurker
- Forberede glass for syltetøy
- Øve seg på å skjære med kniv
- Sette inn og ta ut av oppvaskmaskinen
- Rydde det man har brukt
- Vaske og dekke på bordet
- Helle vann i glassene
- Noen aktiviteter barnet mellom 6-9 kan gjøre:
- Skrive innkjøpsliste + handle i butikken
- Måle ingrediensene
- Følge ukompliserte oppskrifter og selv lage mat
- Være involvert i middagsplanlegging
- Lage «barnekaffe», te, varme sjokolade
- Lage en egen kokebok (se bildet under for eksempel)