Hvordan spotte en Montessori-godkjent barnebok?
Jeg sier det rett ut: Mange barnebøker er ikke egnet for barn! Hvorfor mener jeg egentlig dette? Da må du lese videre…
Det er ingen stor hemmelighet at det å bli lest høyt for som barn har en betydelig og målbar innvirkning på hvordan barnets hjerne utvikler seg, spesielt når det gjelder språkutvikling. Forskning viser at det er en tydelig sammenheng mellom høytlesing for barn og aktiviteten i de delene av hjernen som er ansvarlige for språklig utvikling. Disse hjerneregionene spiller en avgjørende rolle, ikke bare for utviklingen av muntlig språk, men også for senere leseferdigheter. Men ikke alle barnebøker gjør noe for barnets utvikling.
Har det egentlig noe å si hvilken bok vi leser for barnet? Hvilke bøker skal vi velge? Hva gjør en barnebok Montessori-vennlig? Hvordan velger vi bøker som holder seg tro mot Montessori-filosofien og engasjerer barna våre i den virkelige verden?
For å svare på disse spørsmålene må barnets alder tas i betraktning. Barn under 6 år bygger sin forståelse av verden rundt seg på det de kan observere: Naturen, mennesker i arbeid, barn i lek, daglige hendelser, årstider, osv. Barn i denne alderen lever i øyeblikket, og klarer ikke skille virkelighet fra fantasi. Av den grunn bør vi i de første årene av barnets utvikling unngå fantasielementer: Ideer om hekser, kjemper, drager og superhelter er skapt av voksne og har ingen plass i den virkelige verden. Handlingen bør være forankret i virkeligheten, og vi kan holde oss unna bøker som inneholder for eksempel tegneserieaktige dyr som snakker med menneskelig stemme, mennesker som har evnen til å fly eller har røntgensyn, svamper som agerer som mennesker eller historier om magiske glitterenhjørninger som ikke finnes.
Men hva er vel så farlig med glitter-regnbue-ponier og vampyrer, lurer du kanskje på? Som jeg var inne på i begynnelsen av denne artikkelen kan barn trekke konklusjonen at de finnes på ekte! Spesielt små barn har stor aktivitet i de hjerneområdene som er ansvarlig for visualisering. Barnet skaper altså konstant bilder i det fine hodet sitt. Fra et Montessori-perspektiv bør en vente til barn er over 6 år gamle før vi presenterer dem for fantasifulle historier, spesielt de med skremmende og skumle elementer som hekser, vampyrer og troll. Det er først når barnet fyller seks år at det vanligvis utvikler evnen til å skille mellom virkelighet og fantasi.
Vi kan altså være oppmerksomme på vakre og realistiske illustrasjonene. Dette betyr ikke at illustrasjonene må være ekte (fotografiske). Vakre tegninger og spennende malerier er fint for øyet å se på, men sørg for at de er realistiske. For eksempel bør en fisk vises med finner, og ikke armer og bein som et menneske. Karakterene bør ha riktig størrelse i forhold til hverandre og landskapet. En maur bør ikke være større enn en fugl og en fugl ikke være mindre enn meitemarken den i realiteten ville spise. Det å se på ekte proporsjoner støtter barnets behov for orden og forståelse av sin verden.
Men hva om min treåring er glad i Ole Brumm? Det er jo ikke til å unngå at barna blir eksponert for disse klassikerne, og hvem kan vel motstå søte og snille Ole Brumm? Vi kan løse dette ved å forsikre oss om at barna våre er enige i at bjørner ikke kan snakke menneskespråk, og at Kristoffer-Robin i en ekte verden ikke ville kunne blitt bestevenn med Ole og de andre dyrene i Hundremeterskogen.
Teksten kan være både fakta og fiksjon, så lenge den foregår i den virkelige verden. Å begrense oss til bare fakta vil frarøve oss den lekenheten og visuelle kunsten som fiksjonen kan tilby.Språket skal være bilderikt med forskjellige typer setninger. Små barn elsker for eksempel rim og regler.
Her finner du noen eksempler på montessorivennlig innhold og illustrasjon.
Skal ikke barnelitteratur fremme barnets fantasi?
Det er dessverre en vanlig feiloppfatning at Mond
tessori-tilnærmingen begrenser barns fantasi. Montessori mente at ved å gi barn en ekte forståelse av virkeligheten ville deres fantasi få muligheten til å blomstre. Naturen og ekte liv har en enorm kraft for små barn. Selv de mest beskjedne ting, som en liten bille som kravler over gulvet, kan oppleves som magisk. I stedet for å introdusere fantasier som er skapt av voksne og som vil begrense barnas fantasi, bør vi presentere dem for undringen i den naturlige verden gjennom rikt språk. Dette gir dem en solid base å utforske fra, og deres fantasi kan virkelig ta av.
Med hvilke bøker bør vi starte med for de minste?
Allerede fra barna er nyfødte kan man begynne med bildebøker. For en nyfødt baby bør du velge bøker med enkle, høykontrastbilder i svart-hvitt for å fange oppmerksomheten deres. Disse kan lett lages selv. Alt du trenger er tykk hvit ark og en svart tusj. Her kan du laste ned en bildebok jeg lagde for N - den inneholder kontrastbilder for nyfødte. Små babyer liker å se på solide kartongbøker med enkle, tydelige bilder på ensfargede bakgrunner, helst med få eller ingen ord i det hele tatt.
Babyer liker også å se på ansikter. Bøker med bilder av andre babyer og barn er alltid en hit. Når babyen vokser, vil den glede seg over å bruke hendene sine til å utforske teksturerte “ta-på-og-føl”-elementer og løfte på flapper for å oppdage ting som er skjult under. Dette støtter nysgjerrigheten deres. Småbarn vil fortsette å nyte kjente favoritter, men de vil også sitte rolig for korte historier med enkle handlinger og figurer. Når et barn når førskolealder, er de klare og ivrige for lengre fortellinger med mer handling.
Hva slags bøker egner seg for skolebarn?
Når barn er mellom 6 og 12 år har de et enormt behov for å komme til bunns av tingene. De vil forstå hvordan og hvorfor ting er blitt til og fungerer. Barnet har nå begynt å lese og skrive, og de synes at matematikk, biologi, geografi og historie er spennende. Disse iboende interessene gjør det enklere å introdusere barna for ytterligere kunnskap gjennom attraktive barnebøker.
Barn mellom 6-12 går rundt med mange spørsmål i hodet. F begynte allerede da hun var fem å forestille seg hvordan et menneske ser ut under huden, hvordan de døde menneskene ligger i sengene sine på kirkegården, eller hun lurte på hvor rådyret som besøker hagen vår av og til egentlig bor. Hvordan ga vi næring til hennes spørsmål for å dyrke enda flere spørsmål? Med hjelp av bildebøker som disse her…
Etter de har begynt på skolen viser barn stort engasjement når det gjelder moral og etikk. Her kan vi utfylle dette behovet ved å lese bøker om vennskap, andre kulturer og samfunn, samarbeid mellom mennesker, dyder og kjærlighet, i tillegg til andre ting som berører dem personlig. Velg bøker som utfordrer dem til å føle med hovedfiguren og utvikle empati. De trenger anledninger til å tenke på andres behov.
Min datter var som 6åring veldig opptatt av sykdommer og døden. Jeg fortalte henne om min elskede bestemor som ble dement og glemte meg, og hvor trist jeg ble av dette. Vi leste derfor faktabøker om hva som skjer i kroppen når den blir gammel. Vi leste bøker om en jente med en dement bestemor, om døden generelt, og om alt som henger sammen med det. Døden ble i lang tid veldig spennende for henne. Vi lagde til og med selv en bok om hvordan man lager mumier. Etter hun var ferdig med dette, ble hun interessert i mer oppløftende temaer som naturvern og planeter. Kanskje like greit?😊
Barnet mellom 7 og 12 kan nå forstå metaforisk språk, og det skiller mellom virkelighet og fiksjon. Barn kan nå bli veldig interessert i eventyr, romaner og forskjellige sjangrer, og kan endelig forstå vitser, ordspill og andre måter der språk ikke er bokstavelig.
Hvis du ikke finner boken du leter etter – lag den selv!
Håndlagde bøker gir oss muligheten til å tilpasse historier ikke bare for en spesifikk gruppe eller klasse, men til ethvert unike barn. Og hvis vi ønsker at barna våre til slutt skal skrive egne fortellinger, la oss være gode rollemodeller og vise dem veien.
Bøker jeg har laget til klasserommet med forskjellige mål og tema (over): en bok om takknemlighet, en bok om substantiver, en bok om kaniner på engelsk, en bok om illustrasjon, en bok om skjeens historie. Vi er ikke begrenset. Vi kan selv lage bøker om hva som helst sammen med våre barn og inspirere dem til skrivearbeid.
Kort oppsummert
Når du leter etter montessorivennlige barnebøker hold utkikk etter….
- Realistiske bilder, fotografier, og tegninger som viser den virkelige verden (spesielt for barn under 6)
- Spennende detaljer i bildene som vi kan bruke til samtale
- Fortellinger med temaer som vennskap, kjærlighet, samarbeid, arbeid og fred
- Faktabøker som gir barnet kunnskap om universet, om biologi, geografi og historie
- Ulike sjangrer
- Alderstilpasset språk, unngår babyspråk («hund» istedenfor «voff-voff»)
- Bøker som tilfredsstiller barnet interesse