Et forberedt miljø for en baby mellom 5-8 måneder

forberedt miljø
Author

Tanja

Published

November 23, 2023

Et forberedt miljø for en baby mellom 5-8 måneder

Noen aktiviteter som Nele engasjerer seg i for tiden (5 måneder).

Noen aktiviteter som Nele engasjerer seg i for tiden (5 måneder).

N sin nye hylle. I den store kurven ved siden av hylla lagrer vi ekstra matter for mine store barns arbeid – i tilfelle du lurer på hvorfor vi har så mange tepper 😊

N sin nye hylle. I den store kurven ved siden av hylla lagrer vi ekstra matter for mine store barns arbeid – i tilfelle du lurer på hvorfor vi har så mange tepper 😊

Tiden flyr og N vokser, utforsker og oppdager nye ting hver dag. De siste dagene har jeg derfor gjort noen små justeringer i miljøet. Om du har lest mine innlegg om hvordan du kan forberede hjemmet ditt slik at barnet kan agere mest mulig på egenhånd og uten hjelp av oss voksne, så vet du allerede at vi lagrer «leker» eller aktiviteter ordentlig på åpne hyller. «Småting» oppbevarer vi samlet etter tema i kurver.

N har nå tatt over F sin hylle som ligger rett ved siden av en av hennes bevegelsesområde. Slik får hun mulighet til å se på interessante ting som er tilpasset hennes utvikling og motiverer henne til å bevege seg bortover. Når hun snur seg på magen, observerer hun omgivelsene sine nøye og så fort øynene får kontakt med noe hun har lyst til å gripe, beveger hun seg langsomt på knærne til selve objektet. Ofte klager hun litt over hvor slitsomt der er, men hun trenger denne anstrengelsen for å styrke musklene og for å føle at hun gjør et selvstendig arbeid. Jeg vet at hun klarer det! For hvis jeg legger hver leke direkte i hånda hennes gir jeg henne ikke muligheten til å utvikle en indre motivasjon til bevegelse. Det å bevege seg målrettet er arbeid og krever anstrengelse og utholdenhet; egenskaper som hun vil ha nyte av resten av livet.

Generelt prøver jeg å skape en rik omgivelse for N: Jeg synger mye med henne og lar henne lukte på matvarer når hun holder meg med selskap fra sin tripp-trappstol mens jeg lager mat. Hun får lov til å være mye barbeint, og jeg legger vekt på bruke naturlige materialer i lekene hennes. Alt som N nå kan gripe, blir til leketøy. De blir berørt, flyttet, tatt i munnen, banket, og sluppet. Hun studerer grundig gjenstandene hun kan gripe, og bruker alle sine sanser. Hun er fullstendig til stede og veldig engasjert.

Bevegelsesområde: Det viktigste og enkleste for baby N sin trivsel er å kunne tilbringe tid på en myk overflate der hun kan bevege seg fritt. Hun vet instinktivt hvordan hun kan styrke musklene sine og få kontroll over bevegelsene sine. Vi gir henne full frihet her. I et speil kan hun observere bevegelsene sine og sine egne ansiktsuttrykk. N sparker Takaneballen.

Selv om N blir mer og mer mobil nå, har vi ikke noe lekegrind eller vippestol. Hun kan rulle seg fritt i alle retninger. Jeg ligger eller sitter gjerne med en kopp kaffe eller te på denne madrassen og observerer henne mens hun holder på med å sparke, gripe og dra på Takane-ballen.

Kurv med ulike skrangler/rasler: Raslene kan være laget av ulike materialer og ta forskjellige former og farger. Det er viktig å være oppmerksom på sikkerheten her og passe på at små “klokker” er festet ordentlig. Noen ganger fester jeg en bjelle med en liten strikk rundt foten hennes. Hun liker å bevege foten og lage “musikk”.

Kurv med ulike skrangler/rasler: Raslene kan være laget av ulike materialer og ta forskjellige former og farger. Det er viktig å være oppmerksom på sikkerheten her og passe på at små “klokker” er festet ordentlig. Noen ganger fester jeg en bjelle med en liten strikk rundt foten hennes. Hun liker å bevege foten og lage “musikk”.

Kurv med gripeleker.

Kurv med gripeleker.

Sammenkoplete skiver er lette for N å gripe tak i, fordi de passer godt i de små hendene hennes og er behagelige å bite i når tennene gjør sine frembrudd. Dette kan hjelpe et spedbarn med å lære å gripe mer effektivt. Når babyen leker med de sammenkoblede skivene, vrir den på håndleddene og bytter hender frem og tilbake. Skivene fungerer også utmerket som en bitering. Senere kan det brukes som en motivator babyen kan krabbe mot: De ruller i et veldig interessant mønster.

N elsker baller! Vi bruker en myk ball som hun kan presse med de små hendene i forskjellige former, og en yogaball laget av kork. Yogaballen ruller raskt mens stoffballen ruller sakte. Begge følger hun nysgjerrig med øynene. I tillegg viser jeg henne ballrulleren, et leketøy som ser litt ut som et bur for baller. De fargerike treballene lager morsomme lyder, og rulleren beveger seg veldig sakte over gulvet, slik at hun blir oppmuntret til å følge etter.

Sammenkoplete skiver og andre gripeleker plasserer jeg rett ved siden av henne for å motivere henne til å bevege seg målrettet. Her er hun mer interessert i kameraet.

Sammenkoplete skiver og andre gripeleker plasserer jeg rett ved siden av henne for å motivere henne til å bevege seg målrettet. Her er hun mer interessert i kameraet.

Ring på bånd: Vi har hengt opp en enkel trering (gardinring) på en elastisk snor på lekebuen. Hun kan lett gripe den og trekke den mot seg. N elsker å sutte på denne ringen og utforske den med munnen sin.

Ring på bånd: Vi har hengt opp en enkel trering (gardinring) på en elastisk snor på lekebuen. Hun kan lett gripe den og trekke den mot seg. N elsker å sutte på denne ringen og utforske den med munnen sin.

Forskjellige typer gripeleker oppmuntrer til ny taktil utforskning, hjelper med å utvikle hånd-øye-koordinasjon, konsentrasjon og finmotoriske ferdigheter.

Du kan lett lage noen av de typiske Montessorilekene selv. Treringen på bånd eller bjellen på bånd er lages enkelt ved å sette sammen komponentene med et elastisk bånd og et fint bomullsstoff.

Noen av disse materialene er – det må jeg tilstå – vanskelig å lage selv. Derfor kjøpte jeg de fleste av våre leker her. Vanligvis vil jeg ikke anbefale å kjøpe nye ting, men i dette tilfellet det er såpass vanskelig å lage det selv at jeg gjør et unntak. Jeg er ikke sponset av Manine Montessori, bare så det er sagt.

Klokke på bånd: Vi har også festet en liten klokke til lekebuen. Den ringer når N berører den.

Klokke på bånd: Vi har også festet en liten klokke til lekebuen. Den ringer når N berører den.

Kurv med babybøker: Mange babybøker viser objekter som ikke er virkelighetsnære. Disse overstimulerer barnet med massevis av visuell informasjon. Montessori-babybøker viser ett bilde per side og avbilder ting babyen kan se og oppleve i omgivelsene og i hverdagen sin. Vi tilbyr bøker som er laget av tykk kartong.

Bøker: Helmut Wolf: Flowers of India, Stephan Baumann: Mein erstes Autobuch, Duden: Ich mag den Bauernhof

Bøker: Helmut Wolf: Flowers of India, Stephan Baumann: Mein erstes Autobuch, Duden: Ich mag den Bauernhof

Her et eksempel av et selvlaget babybok. Se, ikke noe komplisert.

Her et eksempel av et selvlaget babybok. Se, ikke noe komplisert.

N blir vist en bok.

N blir vist en bok.

Det er veldig enkelt å lage en slik babybok selv. På bildet over ser du en bok jeg har laget til N med selvtegnete dyr. Jeg brukte akvarellpapir, akvarellfarger, laminerte sidene og satt de sammen med ring.

Jeg bruker i tillegg en bok med fingerspill fordi N er veldig tiltrukket av rim og regler, og enkle, korte dikt og sanger. Hun liker å se på mine fingre som beveger seg i samspill med sangen eller diktet.

Jeg viser N et fingerspill.

Jeg viser N et fingerspill.

Instrumenter: N liker, som alle babyer og barn, musikk. I en kurv har vi samlet noen forskjellige instrumenter som maracas, kastanjetter, en bjellestokk og en regnstav. Det er gøy å følge en rullende, fargerik regnestav som lager så fine regnlyder når den ruller.

Dukke og koseklut: Disse dukkene med nøytralt ansikt kjenner jeg fortsatt av min tid på Steinerskolen. Jeg elsker disse dukkene fordi de er håndlagde, myke, enkle, vakre og slitesterke. Du kan finne dem her.

Noen tips, kort oppsummert

  • Taktile materialer bør ikke være for store. I det minste bør de ha håndterbare deler som babyen selv kan holde og utforske. De bør heller ikke være så små at de kan sette seg fast i halsen.
  • Bruk naturlige og estetisk tiltalende materialer.
  • Taktile uroer og rasler/skrangler som lager lyd gir direkte tilbakemelding til babyen, men bør ikke lage for høy lyd.
  • Sett opp et bevegelsesområde for babyen der den kan bevege seg fritt.

Du kan lese mye mer om hvordan du kan forberede hjemmet ditt til babyen din i denne fantastiske boken av den veldig snille og fine damen Simone Davies: The Montessori Baby.