Gavefri barnebursdag?! Hvordan barnet ditt blir glad av å ikke få gaver
Det finnes et iboende ønske i oss mennesker om å vise vår kjærlighet gjennom å gi gaver. Det å gi noe fysisk til en man er glad i er en eldgammel skikk og tradisjon som går helt tilbake til Antikkens tidsalder. Skikken med å gi gaver til bursdager startet derimot med økonomisk utvikling og kommersialisering. Vi har blitt glade i å gi og få – men noen ganger kan det også oppleves som «for mye av det gode». Barnebursdager er ofte slik organisert at bursdagsbarnet får en gave av hver gjest. Gavene blir pakket ut foran et publikum, og bursdagsbarnet åpner en gave etter den nesten mens de andre sitter mer eller mindre tålmodig i ring rundt og håper at deres gave faller i smak. Mamma og pappa tar bilder under hele prosessen.
Men trenger barn virkelig gaver til barnebursdag? Hva om vi dropper gave-seremonien på barnebursdager og heller fokuserer på lek og samvær?
Hva ville Maria Montessori ha gjort?
Nå må jeg først tilstå at Maria Montessori aldri skrev noe om gaver til barnebursdager i sine mange kloke tekster, men det skal sies at hun levde i en tid uten mye fokus på barnebursdager, sjokoladekake og ballonger. Allikevel kan vi gjennom hennes syn på barnet og dets behov være rimelig sikre på hva hun ville ha syntes om temaet dersom hun levde i dag.
Barnebursdager som anledning å praktisere “Harmoni&Høflighet”
Maria Montessori ville kanskje ha anbefalt oss å se barnebursdager som en fantastisk anledning til å praktisere Harmoni&Høflighet. En bursdagsfest er en av milepælene i barndommen. Vi ser på det som en familieferie som deles med venner. Gaven vi alle ønsker å gi barna våre på bursdagen deres er minnet om å være omgitt av mennesker som elsker dem. En barnebursdag er altså den perfekte anledningen til å feire vennskap og felleskap. Barna har et behov for å høre til, for å være en del av et felleskap, å ha venner og å selv være en venn. Dette gjør dem glad.
Det å bli invitert til en bursdag betyr å bli likt og å bli ønsket velkommen til en spesiell dag. Gjesten gir sin tid og gode ønsker til bursdagsbarnet.
I løpet av et skoleår vil partyløven din sikkert bli invitert til minst ti bursdager. Dette kan bli dyrt for mange, spesielt når man ofte må ut med minst 100 kr for en liten ting. Ikke nok med at det er dyrt, gaven må ofte kjøpes i hui og hast og man ender med å kjøpe ting som ingen egentlig trenger. Mange foreldre synes også denne tradisjonen er lite bærekraftig - tenk på alle ressursene som går med til produksjon og frakt og hvilken påvirkning dette har på planeten vår.
Vi kan også føle et stort press for å kjøpe en meningsfull og fin gave for et barn vi ikke nødvendigvis kjenner (godt). Om ditt barn har med «feil» gave, så kan det føre til vonde opplevelser. Småbarn er umodne og kan reagere “feil” på en gave, selv om de skulle like gaven godt. De trenger å bli forberedt på hvordan man mottar gaver og hvordan man gir gaver. Dette kan i noen tilfeller føre til sjalusi, konkurransefølese (hvem ga/fikk den fineste gaven?) eller skuffelse (“han likte ikke min gave”). Når man tenker seg en bursdag som et miljø barnet beveger seg i, så setter gaver fokus på det materielle og hindrer felles aktiviteter.
På toppen av dette deltar små barn nok sjeldent i det å kjøpe gaver. Barns selvstendighet står sentralt i Montessoripedagogikken, og barna vokser opp med følelsen av at de havner utenfor og at gavekjøp er foreldrenes sak. Jeg prøvde en gang å involvere min firåring, som var invitert til en gutt sin bursdag, i gavekjøp til ham. Da jeg spurte hva hun ville kjøpe, sa hun «en rosa trampoline som blinker». Hmmm….
Hvordan kan vi forklare til barnet vårt at det ikke blir gaver denne gangen?
Barn kan være veldig opptatte av gaver fordi de stimulere deres indre eietrang - et tema jeg vil skrive mer om en annen dag. Men i hovedsakt trenger ikke barn materielle gaver for å få en fin bursdag. Det er viktig å ikke fokusere på hva våre barn ikke får eller ikke eier, men heller på hva andre, mindre priviligerte barn trenger, som for eksempel rent vann, tilgang til skole, fred eller en familie som elsker dem. Vi kan heller bruke tid i bursdagene (og hverdagen forøvrig) til å snakke om de fine menneskene som vi har invitert til bursdag og hva de betyr for oss. Vi kan forklare at tiden gjestene bruke for å feire oss er en gave i seg selv. Etter feiringen kan vi verdsette gjestenes innsats og henge bursdagskortene på veggen på barnerommet eller et annet rom der de er synlige, og lese dem sammen med barnet.
Hvis flere foreldre i en klasse går sammen om å innføre gavefrie bursdager, kan dette skape en trend som flere vil følge. Prøv du også, da vel!