Noen morsomme lydleker for smårollinger 🙂
M viste allerede som 2,5-åring interesse for bokstaver, noe som var mye tidligere enn hennes store søster F. F oppdaget ikke sin kjærlighet til skriftspråk før 1,5 år senere, da hun var rundt 4 år gammel. Kanskje var M tidligere ute siden F var et flott forbilde for henne når det kom til lesing og skriving. Faktum er at barn i barnehagealder befinner seg i en sensitiv fase for språk, og dette bør vi definitivt utnytte! Denne fasen hjelper til med å bidra naturlig til språkutviklingen. Det er derfor viktig for oss voksne å bruke denne tiden flittig og ikke vente til skolealder fordi “da skal man lære å lese og skrive”. Maria Montessori oppdaget nemlig at barn var interessert i skriving og bokstaver mye tidligere enn når det står skolestart på kalenderen!
I denne artikkelen forklarer jeg hvordan jeg har forberedt mine to eldste barn på å skrive og lese gjennom forberedende lydleker. Målet med disse lekene er å skape interesse hos barnet, støtte dets sensitive periode for språk og å forberede hjernen for skriving og lesing.
Alle ideene og lekene du finner i dette innlegget kan prøves ut med barn fra 2,5 årsalderen. Sørg for at barnet er oppmerksomt og «med» (ikke noe tv i bakgrunnen for eksempel).
- Vi samler mellom 3-6 små objekter som vi finner i huset, hagen eller naturen, og legger dem i en liten kurv (se bildet over). Barnet kan være med på å velge objekter. Det er viktig å merke seg at objektene må starte med forskjellige lyder, for eksempel “svane” (s), “gaffel” (g) eller “plaster” (p). Ikke vær redd for lydkombinasjoner som for eksempel skj eller tj. Deretter legger barnet objektene ut på en liten matte. Vi navngir alle objektene sammen. “Hva har vi funnet her? En svane! Og dette her er en…? Gaffel! Se, en liten krone!” Be barnet velge ett av objektene. Hold i objektet og si”Jeg holder noe i hånden, og den første lyden jeg hører i dets navn er ssssssssss…” La barnet si hva det er. Svane. Etter flere eksempler lar du objektene ligge på matten blandet sammen og sier: “Jeg ser noe på matten, og den første lyden jeg hører i navnet er ggggggg….”
- Vi kan gjenta leken, men med en liten vri: Denne gangen bruker vi bilder eller fotografier i stedet for objekter. Du kan gjerne printe ut og klippe ut kortene vist på bildet under som jeg bruker hjemme med M (last ned her), eller et sett med kort som er mer fokusert på ting man kan finne i huset (last ned her).
- Prøv dette når du sitter med barnet, for eksempel på bussen, på T-banen, i bilen, ved middagsbordet eller med en bildebok: Spør barnet “Hva er den første lyden du hører når jeg sier ordet buss?” La barnet også komme med forslag slik at du må svare.
- Du kan prøve å fokusere på siste lyden i et ord: “Jeg ser noe i stua og den siste lyden jeg hører i navnet er…hva er det?“
- En annen variant er at vi fokuserer på lyden i midten av et ord: “Hva hører du i midten av ordet når jeg sier eleFant?“
- For denne varianten trenger vi heller ikke noe - bortsett fra språkapparatet vårt. Vi sier “Jeg tenker på lyden ….(d) som i ….(dinosaur). Kan du komme på et annet ord som har lyden (d) i seg?“ Vi kan variere og spørre etter en bestemt lyd i begynnelsen, i midten eller på slutten av ordet.
- Den siste leken kan vi få til enten med objekter, bilder eller uten noen ting. Begynn med objekter som det er enkelt å høre lyden til, som for eksempel “mor” eller”hus”. Så sier vi “Dette er et lite HUS. La oss prøve å finne alle lydene i ordet ved å høre veldig nøyaktig etter. H-U-S.” La barnet prøve.
Jeg håper du liker disse ideene og at barnet ditt får ordentlig lyst til å fortsette med lekene 🙂