Hvordan kan du inspirere barnet ditt til å gjøre meningsfulle aktiviteter?

aktiviteter
Author

Tanja

Published

December 14, 2023

Hvordan kan du inspirere barnet ditt til å gjøre meningsfulle aktiviteter?

I dette innlegger forklarer jeg hvordan du kan velge ut morsomme aktiviteter som engasjerer barn til å oppdage, utforske, lære og jobbe selvstendig.

Slik velger du aktiviteter som passer barnet ditt

En av de viktigste verktøyene vi bruker i Montessori er observasjon. Ved å observere barns bevegelser, språk, interesser, lek, samspill med andre og motoriske ferdigheter kan vi få oversikt over deres individuelle behov og utvikling. Utfra disse behovene kan vi tilby dem meningsfulle aktiviteter som støtter deres vei til å bygge seg selv. Det er viktig å ikke gripe inn mens vi observerer. Om vi legger merke til noe, noterer vi det eller husker det, og vi setter i gang tiltak for å reagere på det vi har observert. Observasjon er noe vi stadig vekk gjør i Montessori.

Et eksempel: Min datter M (4) viser stor frustrasjon over at hun ikke klarer å ta på strømpebuksen selv. Jeg går til henne og sier: «Du ser veldig frustrert ut.» - «Ja, jeg klarer ikke å ta på strømpebuksen. Jeg har prøvd 40 ganger!» Jeg bemerker meg to observasjoner: Det første er at hun viser interesse for å uttrykke tall og har skjønt at 40 er mange. Men det er fortsatt et veldig abstrakt tall. Det andre er dette med strømpebuksa. Det er jo vrimlete å ta den på. Hva slags bevegelser må hun kunne utføre for å ta den på selv? Tommelen og de andre fingrene må samarbeide! Hva trenger hun ellers? Tålmodighet! Jeg kan altså - etter jeg har vist henne hvordan hun kan ta den på - tenke på noen aktiviteter som kan styrke hennes finmotoriske ferdigheter og tålmodighet (og tallforståelse). Men i denne omgang kommenterer ikke hendelsen videre.

Tips til utstilling eller presentasjon av aktivitetene i ditt hjem

  • Aktiviteter som står på hylla skal ikke forveksles med leker. De er materiell som kan hjelpe barnets utvikling.
  • Presenter aktivitetene på en åpen hylle – slik kan barnet alltid kunne se aktivitetene og selv ta dem ut fra hylla.
  • Ting som hører til én aktivitet samles i en fin kurv eller på et brett – dvs. at hvis du f.eks. tilbyr en kunstaktivitet så samler du pensel, glass, farger, underlag og papir på et brett. Dette støtter barnets behov for orden og orientering, hindrer at ting forsvinner, og sørger for en tematisk begrensning («dette er materiellet du kan bruke, ikke mer»).
  • Velg aktiviteter som barnet kan utføre uten hjelp av en voksen. Barnet skal være selvstendig oppdagende. Du må spørre deg: «Hva vil jeg at barnet mitt skal utforske, oppdage og lære seg med det materiellet jeg ha på hylla?»
  • Ikke ha mer enn seks til åtte aktiviteter på hylla til enhver tid. Barna bør gis muligheten til å fokusere på noen, men ikke for mange, temaer eller ferdigheter, om gangen. Dette vil vekke deres interesse for f.eks. en kunstaktivitet, en håndarbeids- eller formingsaktivitet, et eksperiment, en språkaktivitet, noe med dyr, osv.
  • Velg en oppgave som fokuserer på utvikling av én ferdighet om gangen (å brette, skrive, observere, lytte, …)
  • Velg materiell i god kvalitet slik at barnet ser verdien i det og lærer seg å være forsiktig.
  • La aktiviteten stå på hylla så lenge barnet har glede av det.


Eksempler på aktiviteter jeg har stilt ut på hylla til min femåring


Skriving/lesing

M (4) har vært interessert i bokstaver i lang tid. Hvordan vet jeg det? Jeg har i det siste observert at hun har begynt med rim, og at hun lager skrifttegn på trappa, veggen, og til og med på doen! Og, da hun forstod at lyder kan skrives som tegn, begynte hun å stille spørsmål som «Hvordan ser en B ut?», og begynte å gjenkjenne bokstaver på veiskilt eller i bøker. Dette er helt vanlig for barn, og en viktig ting vi voksne kan observere. For å engasjere henne videre og tilrettelegge for videre utforskning har jeg satt frem det bevegelige alfabetet på hyllen hennes. Dette bruker hun til å lage morsomme ord som vi voksne bare må lese. Jo vanskeligere ordene hennes er for oss å uttale, jo bedre!

Det bevegelige alfabetet

Det bevegelige alfabetet
Det bevegelige alfabetet

Det bevegelige alfabetet er et sett med alle bokstavene i en slags settekasse. Konsonanter er røde og vokaler er blå. Disse kan lages selv ved å f.eks. klippe ut bokstaver skrevet på kartong, eller man kan bruke Fimo-deig. Det er mange morsomme aktiviteter barnet kan gjøre med dette materiellet som jeg kommer til å skrive mer om i et separat blogginnlegg.

Geometriske figurer

Her kan du rett og slett finne objekter du har i boligen din som har forskjellige former: sirkler, rektangler, eller kvadrater. Former du ikke så lett kan finne i skapet ditt, kan du lage selv ved klippe de ut av papp. Gi barnet ditt de geometriske formene, noen blyanter, en spisser, ark og viskelær, og se hva barnet ditt (automatisk) tryller frem!

Her har vi satt noen forskjellige geometriske former på et brett. Ved siden av ligger noen tegnestifter.

Her har vi satt noen forskjellige geometriske former på et brett. Ved siden av ligger noen tegnestifter.

Konsentrasjon/øye-hånd-koordinasjon/finmotorikk

M liker å lage gaver til folk. Konsentrert setter hun sammen perle etter perle etter fine mønstre hun har funnet på.

Å bygge kunnskap

Alt rundt oss er laget av molekyler som er satt sammen av atomer! Siden pappaen til M tok organisk kjemi på universitetet har vi selvfølgelig et molekylbyggesett i huset som M har latt seg fascinere av lenge (forskerfabrikken har sånne).

For å forstå hvordan molekyler er satt sammen er dette et fint materiell!

Klarer du å lage karbondioksid (ett karbonatom (svart) og to oksygenatomer (røde))?

Å lære klokka

«Mamma, hvor lenge er det til vi går?» «Hvor mye er ett minutt? «Er det lenge til bursdagen min?» Alle disse spørsmålene forteller meg at M har blitt interessert i å forstå tid. Da hennes søster F fikk en klokke i bursdagspresang, ville jo så klart også M lære seg klokka! Men det var veldig abstrakt for henne siden hun ennå ikke hadde helt oversikt over tallene. Jeg tilbyr henne nå en gammeldags klokke med sekundviser, minuttviser og timeviser. I tillegg har jeg laget henne et materiell som fungerer som en type puslespill. Vi ordner klokkeslettene etter rekkefølge og snakker om når vi gjør ting: Klokka 7 står vi opp. Klokka 8 drar vi i barnehagen. Klokka 16 går vi hjem. Klokka 17 spiser vi middag.

En god, gammeldags klokke!

En god, gammeldags klokke!


Eksempler på aktiviteter jeg har stilt ut på syvåringens hylle


Å observere/subtrahere/trekke konklusjoner

Jeg sier det som det er - F (7) er, som så mange andre, ikke altfor glad i matematikk. Spesielt subtraksjon er noe hun tror hun ikke kan. Samtidig er jeg veldig bevisst på at alle voksne og alle barn, gutter så vel som jenter, har et matematisk sinn. Det er nemlig slik at alle barn har en iboende tendens til å regne, analysere og å løse problemer. Med andre ord liker de matematikk, men de er kanskje selv ikke klar over det ennå. De må gå andre veier for å finne ut av dette. Men hvordan kan jeg støtte hennes forståelse av subtraksjon og samtidig sørge for at hun har det gøy underveis?

Jeg satte en kjøkkenvekt på et brett på hylla hennes for noen uker siden. F ble veldig interessert i vekten og begynte å veie forskjellige ting hun fant i rommet. Hennes første oppdagelse: Forskjellige ting veier ikke like mye, og små ting kan veie mer enn store ting. Hun begynte å notere hva ting veier på et ark. For å stimulere denne interessen satt jeg frem et glass fylt med vann på samme brettet og ga henne en oppgave: Vei glasset med vann hver dag (og ikke drikk av det!). Noen dager senere kom hun plutselig med store øyne og sa: «Vannet veier mindre nå!» Dette førte til at hun hver dag noterte hvor mye glasset veide for å se om denne trenden fortsatte.

Et brett med en kjøkkenvekt og et glass vann.

Et brett med en kjøkkenvekt og et glass vann.

Vi lagde en graf over vannets vekt og antall dager der vi kunne for hver dag sette en prikk for vannets vekt. Dette for å gi henne bedre oversikt over hennes rare oppdagelse.

Jeg kunne observere at hun lurte på hvor vannet hadde blitt av. En dag så F ut av vinduet, og så at det hang noen vanndråper på vinduet. Øynene hennes lyste og hun ropte: «Mamma, jeg vet hvor vannet har gått. Det er her på vinduet!». Hvis jeg hadde med en gang fortalt henne at vannet fordampet, ville jeg har tatt denne oppdagelsen fra henne. Det jeg heller ikke forteller til henne er at hun jobber med subtraksjon hver dag.

Med litt hjelp fra pappa trakk hun en linje gjennom punktene for å spå når vannglasset kom til å bli tomt. Hun regnet da ut at vannglasset kom til å være tomt for vann på fredag 16.12. 😊 (Det F ikke visste var at hun hadde gjort en type lineærregresjon)

Å lage hypoteser/å være tålmodig

Denne haifiguren fikk vi av forskerfabrikken og er et spennende eksperiment. Haien legges i kaldt vann og over tid blir den større og større. Dette er veldig spennende for F som gjerne vil bli dyrlege når hun blir stor. Hun later som om hun er dyrlegen og undersøker den «syke» haien hver dag ved å måle dens lengde, vekt og utseende. For at det skal være enda morsomme å notere observasjonene våre har vi laget en bok i form av en hai.

Målebånd, noe å skrive med, og en haiformet loggbok. Til høyre ser du haien. Hva er den laget av, og hva skjer når vi legger den i vann, mon tro?

Målebånd, noe å skrive med, og en haiformet loggbok. Til høyre ser du haien. Hva er den laget av, og hva skjer når vi legger den i vann, mon tro?

Øye-hånd-koordinasjon/finmotorikk

Denne aktiviteten kombinerer geometri og håndarbeid. Å sette det opp er ganske så enkelt. Du trenger bare ark, linjal og nål og tråd. Tegn en trekant på arket - jeg har valgt å tegne en likesidet trekant. Stikk et lite hull nøyaktig på toppen av trekanten. På den motsatte siden, stikker du hull med 1 cm mellomrom. Deretter kan du tre en sytråd fra baksiden gjennom hullet i toppen, ned til bunnen, og frem igjen gjennom hullet i toppen, osv.

Sånn her kan det se ut…

Sånn her kan det se ut…

Konsentrasjon/ å brette/å være nøyaktig

Denne boken forklarer med bilder hvordan man bretter stjerner. De fleste stjerner krever kvadratisk papir som jeg la sammen med to eksempler av stjerner.

Å være kreativ

Fimo (kids) er et fantastisk materiell for å lage fine ting: Vi bruker det for å lage smykker, perler, små figurer og til og med bokstaver og tall. F (og M) har brukt litt av adventstiden til å lage fine juletredekorasjoner. Sjekk min instagram hvis du vil se mer!.

Her er eksempel på utstyr barnet ditt kan bruke til å lage f.eks. juletrepynt med Fimodeig i forskjellige farger.

Her er eksempel på utstyr barnet ditt kan bruke til å lage f.eks. juletrepynt med Fimodeig i forskjellige farger.

Å lytte

F elsker å høre på lydbøker. En fin aktivitet kan derfor også være å høre på historier og drømme seg bort…

Å konstruere/å bruke forestillingsevnen/å huske

Med hjelp av disse sammenbundne trekubene (bildet til venstre) kan barnet bygge en robot av en kube. Denne fikk vi i Forskerfabrikkens julekalender.

Klarer du å lage en robotmann, og så forme den tilbake til en kube?


Til slutt…

Om barnet ditt ikke viser noe interesse for aktivitetene du setter frem, er dette helt greit. Da har du observert det, og bytter ut aktivitetene. Du kan heller prøve å tilby aktiviteten ved en senere anledning – kanskje da er interessen der 😉