Hva er Montessori, og hvorfor er det så bra for barnet ditt?

generelt
Author

Tanja

Published

September 2, 2023

Hva er Montessori, og hvorfor er det så bra for barnet ditt?

Barn er en fantastisk gave! Hvem kan forestille seg en verden uten barn?! For en altfor stille, kjedelig og håpløst sted. I dagens samfunn innebærer imidlertid oppdragelse av en nyere utgave homo sapiens en stor utfordring for oss foreldre. Vi har nemlig mange flere oppgaver enn noensinne: Være flinke på jobb, huset og hage skal være rent og pent, partneren fornøyd, mens vi håndterer trøbbel med lekser, søvnløse netter, trassanfall og søskenkrangler 24/7 (du kan heldigvis trygt la være å klippe gresset - mer om det ved en annen anledning). Vi skal i barnebursdag, på dugnad i barnehagen og skole, foreldremøte, ballett og fotball… Hvordan skal vi – som selv ofte er ganske så slitne - klare å hjelpe barna våre til å bli lykkelige, ansvarlige og respektfulle individer i denne moderne verdenen? Kan man lære å bli lykkelig, egentlig? Ja, det kan man, og man kan lære det bort til barna sine (og andre mennesker).

To bøker jeg vil anbefale å lese sammen med barna dine. Jane Kent, The life of Maria Montessori, White Star Kids 2019 og Isabel Sanchez Vegara, Little people, big dreams, Maria Montessori, Frances Lincoln Children’s books 2019

To bøker jeg vil anbefale å lese sammen med barna dine. Jane Kent, The life of Maria Montessori, White Star Kids 2019 og Isabel Sanchez Vegara, Little people, big dreams, Maria Montessori, Frances Lincoln Children’s books 2019

Det er her løsningene til den Italienske legen Maria Montessori kommer inn (den første av sin art, vel å merke!). Hennes prinsipper for å arbeide med barn er basert på en helhetlig tilnærming som begynner ved fødselen og strekker seg gjennom barndommen og ungdomstiden til barnet. Gjennom hennes nøye observasjon og omfattende forskning ble hun overbevist at alle barn er født med et utrolig menneskelig potensial. Dette potensialet kan imidlertid bare utvikles hvis voksne skaper et riktig læringsmiljø for dem i de første årene av livet – og dette er (takk og lov) ikke så særlig vanskelig å få til. Er det ikke godt å vite at ditt barn har et utrolig potensial, og at du har alle forutsetningene for å få ut dette potensialet?

Hvordan utviklet hun sin metode og hvordan ser et slikt læringsmiljø ut?

Unge og talentfulle Maria begynte sitt arbeid som lege på en barneavdeling på et psykiatrisk sykehus og jobbet deretter på en spesialskole for utviklingshemmede barn. I 1907 overtok hun ledelsen av en førskole og brukte sin metode med stor suksess på veldig unge og normalt begavede barn. Men denne gangen lå skolen i slumområdene i Roma, og mange av barna var aggressive, urolige eller udisiplinerte. Hva gjorde Montessori? Vel, istedenfor å straffe eller dissiplinere dem, oppmuntret hun barna til å hjelpe til med daglige oppgaver, og barna ble til entusiastiske deltakere. Snart tok de ansvar, hjalp til med matlaging og holdt skolen ren. Som en bonus lærte de også å oppføre seg pent og høflig gjennom arbeidet. De ble til robuste og iherdige arbeidere.

F leser en bok om Maria Montessori

F leser en bok om Maria Montessori

Montessori innså under denne prosessen at små barn føler mye frustrasjon av å leve i en verden som er skapt for voksne. For å endre dette, skaffet hun til veie små kopper, skåler og kniver som passer små barns hender. Snekkerne lagde bord og stoler i barnehøyde som var så lette at barna kunne bære dem uten hjelp fra voksne. Barna likte å sitte på gulvet, så hun ga dem små tepper for å skape arbeidsområder, og barna lærte raskt å gå rundt teppet i stedet for å forstyrre hverandres arbeid. Gjennom dette forberedte miljøet, og frihet til å arbeide konstruktivt i dette miljøet, bemerket hun at barna ble til lidenskapelige arbeidere.

… små barn føler mye frustrasjon av å leve i en verden som er skapt for voksne.

Men Maria oppdaget noe mer:

Etter å ha tilbrakt utallige timer med å observere barna og snakke med dem, forsto Montessori at barn gjennomgår ulike utviklingsstadier i sin oppvekst, og hvert av disse utviklingsstadiene var preget av spesifikke interesser og tankeprosesser. Hun oppdaget at barn i hvert utviklingsstadium hadde sin egen logikk, foretrukne aktiviteter og naturlige atferdsmønstre. Hun observerte hvordan barn responderte positivt på et rolig og organisert miljø der alt hadde sin faste plass. Hun så hvordan barn lærte å kontrollere sine bevegelser og merket deres frustrasjon når roen ble forstyrret. Hun ga dem muligheten til å utvikle uavhengighet og la merke til deres økende selvrespekt og selvtillit når de ble veiledet og oppmuntret til å gjøre ting selv.

Hjelp barnet ditt å utvikle en naturlig glede for å lære.

Hennes tilnærming på kan brukes i nesten alle situasjoner. Montessori lærer barn (og voksne) å være ydmyke, hensynsfulle og ansvarsfulle og gir dem frihet og selvstendighet. For å anvende Montessori-metoden hjemme, trenger du verken Montessoriutdanning, spesiell opplæring eller å innrede hjemmet deres som et Montessori-klasserom. Det beste du kan gjøre for ditt barn er å gi dem et meningsfullt arbeid i et med omsorg og kjærlighet forberedt miljø:

  • Involver barnet i daglige oppgaver som for eksempel matlaging, rengjøring, klærvask.
  • La være å fortelle barnet at han eller hun er for liten for noe.
  • Skap et forberedt miljø hjemme der barnet finner aktiviteter som er tilpasset dets alder og gi det frihet til å arbeide konstruktiv.
  • Observer barnet i aktiviteten uten å forstyrre eller kommentere det. Heller dra konklusjoner for deg selv om hva som bør endres hvis barnet viser manglende interesse eller ikke kan konsentrere seg. Er det kanskje for mye støy? Er TV-en på i bakgrunnen? Passer aktiviteten til aldersgruppen? Hva er den minste hjelpen barnet trenger for å fullføre oppgaven selv?
Noen fakta som viser hvor kul Maria Montessori var…
  • Det finnes i dag omtrent 300 Montessoriskoler – og barnehager i Norge.
  • Montessori søkte plass til å studere medisin mot hennes tradisjonelle farens vilje.
  • Etter å ha fullført eksamen, må hun kjempe for rettighetene sine til å praktisere den kliniske delen av medisinstudiet. Selv om hun får tillatelse til dette, blir hun begrenset ved at hun ikke kan delta i likdisseksjon i samme rom som de mannlige medstudentene. Men dette hindrer henne ikke. Hun utfører disseksjoner på egen hånd etter undervisningstid.
  • Maria kunne ikke oppdra sin eneste sønn selv. Han vokser opp ved slektninger, der Maria besøker ham ofte, men uten at han vet at hun er moren hans. Som ugifte alenemor ville hun ikke kunne forske og jobbe.
  • Hun ble nominert til freds Nobles fredspris hele tre ganger for sitt arbeid med barn og engasjement for fred.