Å skape rom til barnet ditt

forberedt miljø
Author

Tanja

Published

September 7, 2023

Å skape rom til barnet ditt

Dette er det første innlegget i en serie av oppskrifter på hvordan du kan innrede hjemmet ditt på en Montessorivennlig måte som vil skape et ideelt lærings- og utviklingsmiljø for barnet ditt. Og husk, dette handler ikke om å skape det perfekte hjemmet, men om hvordan vi kan gjøre hjemmet bedre tilpasset for de søte små vi lever sammen med.

Hvordan kan du implementere Maria Montessoris konsept hjemme? Når vi snakker om å «forberede miljøet» for barnet så mener vi ikke med det at du skal forvandle huset ditt til en ny versjon av Leos Lekeland.

M undersøker en plante i stuen.

M undersøker en plante i stuen.

Dont freak out! - Ikke alle rommene må tilpasses barnets størrelse, og heldigvis er tiltakene du kan gjøre enkle å gjennomføre og krever ikke så store investeringer. Samtidig skal vi ivareta de voksne sine behov, og vi trenger bare tilrettelegge for barna i enkelte soner i rommene.

Her er det 6 enkle prinsipper du kan følge for å innrede et montessori-hjem:

  1. Finn møbler, gjerne second-hand, som barnet kan håndtere uten vår hjelp. Stoler og bord kan tilpasses barnets størrelse eller justeres etter behov (kapping av bord- eller stolben er en mulighet). Kunstverk og planter bør plasseres i øyehøyde for barnet.
  2. Aldersriktige aktiviteter og materialer for småbarn bør oppbevares på åpne hyller, i kurver eller på brett, slik at barnet har alt det trenger lett tilgjengelig.
  3. Tenk alltid: Mindre er mer! Å tilby bare noen få aktiviteter fremmer barnets konsentrasjon. Prinsippet gjelder også generelt: Unngå å ha ting liggende rundt omkring som ingen egentlig bruker. Forsøk å kvitte deg med rotet. Hvis dette er vanskelig for deg eller hvis du trenger tips om hvordan du best kan får til dette, anbefaler jeg Marie Kondo-metoden (har brukt dette selv, noen ganger…).
  4. Spesielt småbarn har en utviklet sans for orden. Når alt har sin faste plass, hjelper det dem med å lære hvor ting hører hjemme.
  5. Prøv å unngå visuelt “støy” generelt; det vil si å gi rommet rolige farger og å kvitte deg med unødvendige pyntegjenstander (nips). Sett fokus på noen få estetiske detaljer som for eksempel en vase med blomster på et ellers helt tomt bord eller noen vakre bilder som viser kunst, mennesker eller dyr.
  6. Bytt på leker, bøker og aktiviteter når barnet ditt er «ferdig» med dem. Du kan observere når barnet ikke lenger bruker materiellet på hylla - da er tiden inne for å rotere.

Min datter F som er 7 år bytter ofte selv på ting hun har på hylla si og holder den ren og ordentlig. Mindre barn trenger hjelp av oss voksne, men kan etter hvert bli involvert i å holde hylla ryddig. Under følger en serie med bilder til inspirasjon. Du kommer til å finne enda mer detaljerte beskrivelser av hvert rom i huset på denne bloggen snart.

Vi oppbevarer bøkene for de eldre barna i en slik bokhylle. På denne måten kan de raskt få oversikt og finne en bok de ønsker å se på. Det er en blanding av faktabøker, fortellinger og ordbøker. Ved siden av står en plante som barna tar vare på. Barna skriver på tavlen hvem som har sist besøkt og pleiet planten.

Vi oppbevarer bøkene for de eldre barna i en slik bokhylle. På denne måten kan de raskt få oversikt og finne en bok de ønsker å se på. Det er en blanding av faktabøker, fortellinger og ordbøker. Ved siden av står en plante som barna tar vare på. Barna skriver på tavlen hvem som har sist besøkt og pleiet planten.

Her ser du barnas hjørne på stua. Siden vi har 3 barn i tre forskjellige utivklingstrinn, må vi være litt kreative med plassen vi har. Legg merke til at kunst og bilder henger på barnets høyde og alle møbler er lave slik at barna kan nå alt de trenger. Fargene er rolige og harmoniske.

Her ser du barnas hjørne på stua. Siden vi har 3 barn i tre forskjellige utivklingstrinn, må vi være litt kreative med plassen vi har. Legg merke til at kunst og bilder henger på barnets høyde og alle møbler er lave slik at barna kan nå alt de trenger. Fargene er rolige og harmoniske.

F og M bruker gelanderen til å henge opp tegningene sine. Den eneste «leken» vi har på stua er dukkehuset vårt. Dukkehuset bytter med jevne mellomrom plass med enten en stor tavla (for å leke skole), en kulebane eller lego. I kommoden finnes det tegneting som er i bruk hver dag (mer om hvordan organisere tegneting i et separat innlegg). Disse er ikke i åpne hyller fordi de må ikke være tilgjengelig for en snart krabbende baby.

F og M bruker gelanderen til å henge opp tegningene sine. Den eneste «leken» vi har på stua er dukkehuset vårt. Dukkehuset bytter med jevne mellomrom plass med enten en stor tavla (for å leke skole), en kulebane eller lego. I kommoden finnes det tegneting som er i bruk hver dag (mer om hvordan organisere tegneting i et separat innlegg). Disse er ikke i åpne hyller fordi de må ikke være tilgjengelig for en snart krabbende baby.

Her er N sin åpen hylle med bare noen få ting hun kan allerede få glede av: en myk klut, noen gripeleker i en liten kurv, en liten myk kosedukke. Vi har ikke noe stellebord og skifter bleier på gulvet.

Her er N sin åpen hylle med bare noen få ting hun kan allerede få glede av: en myk klut, noen gripeleker i en liten kurv, en liten myk kosedukke. Vi har ikke noe stellebord og skifter bleier på gulvet.

Ha gjerne noen vakre detaljer som her på bildet.

Ha gjerne noen vakre detaljer som her på bildet.

F sin hylle: Noen mattematerialer (perlerammen, frimerkespillet, multiplikasjonsbrett), veveramme, blomsterpress, yogakort (med øvelser), ordbok og løkkeskriftbok.

F sin hylle: Noen mattematerialer (perlerammen, frimerkespillet, multiplikasjonsbrett), veveramme, blomsterpress, yogakort (med øvelser), ordbok og løkkeskriftbok.

F er ansvarlig for sin egen hylle. Hun vet selv når hun trenger å bytte materiell og holder orden.

F er ansvarlig for sin egen hylle. Hun vet selv når hun trenger å bytte materiell og holder orden.

M sin hylle: Perlestaver, klokka, tallspill, noen aktivitetsbøker, bokstavkort, kort med enkle ord, sandpapirbokstaver, første-lyd-lek, leggespill med geometriske figurer.

M sin hylle: Perlestaver, klokka, tallspill, noen aktivitetsbøker, bokstavkort, kort med enkle ord, sandpapirbokstaver, første-lyd-lek, leggespill med geometriske figurer.