Syv ideer som inviterer skolebarnet til skriving

skriving
Author

Tanja

Published

January 31, 2024

Syv ideer som inviterer skolebarnet til skriving

«Mamma, hvorfor må mennesker egentlig skrive? Vi har jo en stemme vi kan snakke med?!»

Hm, ja, hvorfor egentlig? Har du noen gang tenkt på om, og i så fall hvorfor, skriving er viktig?

For å svare på spørsmålet over, kunne vi kanskje brukt følgende svar:

«Ja, vi har en stemme vi kan bruke, men det du skriver er også din stemme. Menneskets ønske om å kommunisere, samarbeide og dele historier med hverandre er for stor til at vi bare skal bruke lyder!

Med hjelp av skrifttegn kan du gjøre dine tanker synlige for andre, og du kan «snakke» med folk du ikke en gang kjenner, som kan bo hvor som helst på kloden, og til og med folk som kommer til å leve etter din tid på jorda er forbi. Husker du fortellingene om de gamle egypterne? Grekerne? Vikingene? Det du vet om gamle kulturer og de menneskene som levde før oss, vet du fordi de skrev det ned for deg. Kanskje gjorde de det nettopp for at du skulle kunne vite om dem og det de hadde å fortelle?

Tenk, med bare 29 bokstaver i det norske alfabetet kan du skrive alle dine tanker til hvem som helst! Er ikke det kult? Hva ville du fortalt til noen som lever først om 100 år?…»

Når barn ikke har lyst til å skrive

Det kan være en rekke grunner til at et barn ikke skriver: Det kan være vondt for dem å holde blyanten når hånden ikke er godt forberedt. Det kan ha blitt brukt feil framgangsmåte i skriveopplæringen med stort fokus på feil. Og så kan man vel trygt si (eller rope!) at ipaden ikke akkurat vekker barnas skrivelyst.

Barn må få lov å eksperimentere, å prøve ut, og å bruke forskjellige redskaper. De må høre om skriftspråkets historie, om andre skriftsystemer, og om hvor oppfinnsomme menneskene alltid har vært for å kunne kommunisere med hverandre via skrifttegn. Barn må være frie og kunne velge selv hva de har lyst til å skrive, dvs egne tanker, egne ord, og egne ideer.

I dette innlegget deler jeg noen ideer om skriveaktiviteter du kan tilby barnet ditt hjemme, eller barna i barnehagen eller skolen om du jobber der.

Noen generelle tanker rundt skriveredskaper

Selv om det mest brukte redskapet er blyanten, er den ikke det beste redskapet for å utvikle en fin håndskrift. Barn holder ofte for hardt på blyanten og presser for hardt på papiret. Siden blyantskrift er lett å viske bort kan man observere at barn sliter med å bli fornøyde med det de har skrevet og derfor visker vekk igjen og igjen. Barn kan lære seg å bruke splittpenner og fyllepenner allerede når de er 5-6 år gamle. Tynne splitter hjelper barnet å lage fine, tynne linjer. De kan også ha ulike farger blekk om de ønsker. I Tyskland, der jeg kommer fra, er det helt vanlig at barna skriver med fyllepenn. Kulepenn er også et skriveredskap som ikke egner seg godt ettersom barna pleier å trykke for hardt fordi blekket ikke renner ut så lett.

Aktiviteter som inviterer barnet til å eksperimentere med skrift

1. Bokstavfortellinger

For noen år siden fant jeg denne søte lille boken her, som gjennom vakre bilder forteller historier om bokstaver. Gjennom historiene bygger barnet en forbindelse til det aktuelle skrifttegnet. Historiene fungerer også som huskeregler og oppfordrer barnet til å være kreativ og finne på egne historier om bokstaver og til å illustrere bokstavene på sin egen måte. F leste for noen år siden boken “Bokstavkongen” da hun ble interessert i bokstaver. I hvert kapittel blir en ny bokstav presentert, og det fortelles en fiktiv og morsom historie om hvordan skrifttegnet fikk sin form.

Bøker med historier om bokstavene gir barna en forbindelse til skrifttegnene. Kort med objekter og bokstavene er også fine hjelpemidler!

Bøker med historier om bokstavene gir barna en forbindelse til skrifttegnene. Kort med objekter og bokstavene er også fine hjelpemidler!



2. Illustrere bokstaver

I gamle bøker og tekster er ofte den første bokstaven på hver side vakkert utsmykket. Hvorfor ikke også introdusere denne typen publisering for barn?

I gamle bøker og tekster er ofte den første bokstaven på hver side vakkert utsmykket. Hvorfor ikke også introdusere denne typen publisering for barn?



3. Bokstavstempler og papir

Disse små bokstavstemplene kjøpte jeg rimelig i en kjent butikk for dekorartikler. I en liten notatbok kan M samle, illustrere og vise frem de trykte ordene og tekstene sine for andre.

Boktrykk er en teknikk for å reprodusere tekster og bilder ved å trykke dem på papir eller annet materiale. Denne teknikken ble oppfunnet i Kina på 800-tallet, men det var Johannes Gutenberg som revolusjonerte boktrykkekunsten på 1400-tallet ved å introdusere bevegelige typer. Dette gjorde det mulig å trykke sider raskere og billigere enn tidligere metoder som håndskriving eller blokktrykk. Gutenbergs oppfinnelse er et av de viktigste gjennombruddene i menneskets historie og banet vei for spredning av kunnskap og ideer gjennom trykte bøker.

Boktrykkekunst for de små.

Boktrykkekunst for de små.



4. Kalligrafisett

F fikk dette vakre settet av oss til jul. Siden har hun dedikert mye tid til skrivekunsten og skrevet mange flotte historier. Med stor tålmodighet lar hun pennen gli tilbake i blekket etter hvert skrevne ord. Hun fjerner overflødig blekk fra kanten av glasset og setter forsiktig i gang igjen for å føre det neste ordet ned på papiret.

Kalligrafisett og en bok å skrive i.

Kalligrafisett og en bok å skrive i.



5. Tilby barnet en vakker notatbok og egen fyllepen til å skrive det han har lyst til

En vakker bok til å trene på å bruke fyllepenn.

En vakker bok til å trene på å bruke fyllepenn.

F har hatt sine egne notatbøker i flere år nå. I disse vakre bøkene kan hun skrive og tegne akkurat det hun vil. Jeg legger vekt på høykvalitetsmaterialer, tykt papir og solid omslag, slik at F får følelsen av at skrivearbeidet hennes er verdifullt og tankene hennes materialiseres i ekte, små skatter. Som lærer avslører tekstene hennes selvfølgelig også hvor hun fortsatt gjør feil og hvilke ord hun må øve på. Jeg legger merke til det uten å påpeke feilene for henne. F fikk også en fin fyllepenn i hennes favorittfarge mintgrønn til jul.

Barnet er klar for å bruke fyllepenn når det kan skrive med blyant. Men bruk av fyllepenn må introduseres til barnet: Vis det hvordan man beveger fjæren over papiret, hvordan man setter inn blekket og hvordan man fjerner blekket når det blir søl. Vis barnet hvor mye trykk som er nødvendig for å skrive med en fyllepenn. Det er viktig å være forsiktig og unngå overdrevet trykk siden dette kan gjøre at blekket blør gjennom papiret.



6. Utforske andre skriftsystemer, som for eksempel å skrive runer på stein

F er fascinert av vikingene. Hun tegner de norrøne gudinnene og hører ofte på lydbøker om deres skikker og ritualer. Hvorfor da ikke vise henne noen av deres skrifttegn? På dette brettet tilbød jeg F å skrive runene med svart akrylfarge og pensel på små steiner slik at vi kan lage hemmelige beskjeder. Hver rune har sitt eget navn og en betydning som er knyttet til naturen eller dagliglivet. De fleste runene ble skåret inn i tre, spesielt eik, men også andre treslag som aske og lønn. Det går altså også an å la barnet skjære dem i trepinner. Noen av runetegnene ser ut som enkle linjer og vinkler, noe som gjør dem ganske enkle å tegne eller skjære ut. Dette gjør det moro å prøve å lage sine egne runer!

Med akryl, en pensel og noen stegner kan man skrive runer på stein!

Med akryl, en pensel og noen stegner kan man skrive runer på stein!



7. Skrive med tannpinner på leire

Et annet eksempel på et spennende skriftsystem er kileskriften. Kileskrift var det skriftsystemet som babylonerne og andre mesopotamiske sivilisasjoner brukte. Det fikk navnet sitt på grunn av de kileformede tegnene som ble laget ved å trykke en spiss ned på en leiretablett med en skriftstang. F har laget en liten leirtavle med sin bursdagsdato. Men er ikke det stilig å ha for eksempel et velkomstskilt i kileskrift ved døra?

Med en tannpirker kan man risse inn skrifttegn i leire.

Med en tannpirker kan man risse inn skrifttegn i leire.