N sitt første vaskebord

forberedt miljø
Author

Tanja

Published

September 15, 2024

N sitt første vaskebord

Siden N begynte i barnehagen for noen uker siden har jeg lagt merke til at hun er spesielt glad i å vaske hendene sine før vi går inn til gruppen. Derfor har jeg nå forberedt en liten vaskestasjon hjemme der hun kan gjøre denne aktiviteten så mange ganger og så lenge hun ønsker.

Som vaskebord brukte jeg en gammel blomsterhylle som Peder bygde om. Nå er hylla lavere og passer godt til Ns høyde. Vasken er en tung bolle hun ennå ikke er sterk nok til å flytte på egenhånd. En vannkanne i metall bruker vi som “kran”. Hun trenger fortsatt hjelp med å helle, men etter hvert kommer hun til å bruke kannen helt selv. En liten tallerken fungerer som beholder for såpen som akkurat passer i hånda hennes. Ved siden av ligger en liten og myk børste som hun kan bruke til å børste håret sitt. Når hun er ferdig med å stelle seg, kan vi helle det skitne vannet i dusjen eller i do - dette kan hun også hjelpe til med. Øvelsen hvordan man vasker hendene var ifølge Montessori en av de viktigste - og den må gjentas ofte.

En kanne i metall veier lite og går ikke lett i stykker.

En kanne i metall veier lite og går ikke lett i stykker.

Såpen passer godt i hånda til N.

Såpen passer godt i hånda til N.

Vår vaskestasjon: I en kurv står det vaskekluter klare. Under vasken finner man håndklær i en litt tyngre trekasse, slik at N kan trekke ut et håndkle, men ikke alle på en gang. Den lille trinnkrakken kan hun bruke hvis hun må nå opp til den store vasken eller hvis hun vil ta noe ut av vår skuff.

Vår vaskestasjon: I en kurv står det vaskekluter klare. Under vasken finner man håndklær i en litt tyngre trekasse, slik at N kan trekke ut et håndkle, men ikke alle på en gang. Den lille trinnkrakken kan hun bruke hvis hun må nå opp til den store vasken eller hvis hun vil ta noe ut av vår skuff.

Når man vasker hendene, øves det på mange motoriske ferdigheter, noe som imidlertid tar litt tid. I løpet av sine første “forsøk” med vaskestasjonen har N både oversvømt badet og puttet såpen i ørene.

Hvilke bevegelser øves på under personlig pleie? Muggen med friskt vann må gripes med begge hender; den må vippes lett, og vannet må helles kontrollert i bollen. For å unngå å bli våt, må kanskje ermene på genseren først brettes opp. Hendene legges i vannet, temperaturen kjennes, og de tas ut igjen og ristes. Barnet griper såpen - kanskje er den fortsatt glatt? Uansett dufter den godt. Såpen gjøres våt, og hendene såpes skikkelig inn. Det er gøy! Såpen legges tilbake på sin plass, og hendene gnis fornøyd mot hverandre. Hvis hendene er spesielt skitne, kan man også vise barnet hvordan det kan bruke en liten neglebørste for å rengjøre seg. Nå må såperestene fjernes fra hendene, skittent vann tømmes ut, og vaskebollen tørkes.

I et lite speil kan N følge med på sine bevegelser.

I et lite speil kan N følge med på sine bevegelser.

N står foran vaskebordet sitt.

N står foran vaskebordet sitt.

Det trengs ikke mye forberedelse for å lage en slik liten vaskestasjon for barn, og leksjonen om håndvask hjelper barna med å utføre kontrollerte og konsentrerte bevegelser – og gir dem utrolig mye glede.

Kilde: Dr. Montessoris Own Handbook