Slik lager og presenterer du sandpapirbokstaver!

språk
skriving
Author

Tanja

Published

November 1, 2023

Slik lager og presenterer du sandpapirbokstaver!

Arbeidet med sandpapirbokstaver danner grunnlaget for læring av lesing og skriving på Montessoriskolen. Dette materiellet gir barn muligheten til å oppleve bokstavene taktilt, visuelt og auditivt. Barnet lærer bokstavene helhetlig og gjennom lek. Du kan enkelt lage sandpapirbokstaver hjemme med noen få materialer.

Før du leser videre kan du se en liten video som viser hvordan M jobber med sandpapirbokstavene😊

Video

Les mer:

Vanligvis kan barn begynne å bli kjent med sandpapirbokstavene fra de er 3,5 år gamle. Her skal jeg vise deg hvordan du kan lage og bruke sandpapirbokstavene hjemme med barnet ditt. Merk at vi i skolen bruker sandpapirbokstavene på en litt annen måte enn i barnehagen - jeg viser derfor hvordan du kan presentere materiellet for barn i barnehagealderen (3.5-5 år) og barn i tidlig skolealder (5-6 år).

Hvordan lager man sandpapirbokstaver?

Selv om du selvfølgelig kan kjøpe ferdige sandpapirbokstaver, anbefaler jeg deg å lage dem selv - du tar da et mer bærekratfig valg, barnet ditt får være med på prosessen, og du sparer penger! Å lage sandpapirbokstaver er ikke noen stor sak!

Materiell du trenger for å lage sandpapirbokstaver.

Materiell du trenger for å lage sandpapirbokstaver.

Dette trenger du:

  • Tid (ca 10-15 min per bokstav)
  • Tykke kartongark eller tynne treplater, en per bokstav
  • Sandpapir eller hvit filt
  • Blyant/markør
  • Lim, jeg bruker mod-podge til nesten alt - elsker det!
  • Saks eller tapetkniv
  • Blå (greenish blue), rød (primary red) og grønn (green mid) akrylmaling
  • Skrevet ut: montessori font skrifttype for alle bokstaver (du kan laste den ned gratis ved å google «montessori font»)

Slik går du frem:

  • Forbered materialene: Klipp kartongarkene eller treplatene i bokstavstørrelse (passe størrelse er omtrent 20 x 15 cm). Noen plater vil måtte være litt bredere (f.eks. kj, skj) og andre litt lengre (f.eks. f, g).
  • Fargelegg tre- eller kartongplatene: Vokaler er blå, konsonanter røde, og lydkombinasjoner grønne.

Du kan velge å lage både store og små bokstaver, avhengig av barnets behov og alder. I Tyskland er store bokstaver viktig siden vi bruker dem for å skrive de for første lyden i substantiver. I Norge holder det å begynne med de små.

Bokstavsjablong for skj-lyden som jeg tegnet etter forbildet. Nå må den bare klippes ut.

Bokstavsjablong for skj-lyden som jeg tegnet etter forbildet. Nå må den bare klippes ut.
  • Tegn bokstavene: Tegn bokstavene på baksiden av sandpapiret med en blyant. Om du bruker filt, bruk en bokstavsjablong, hold den fast med en nål på filtet og klipp rundt. Hvis du har skrevet ut bokstavene i Montessori-font kan du kopiere dem, eller du kan tegne på frihånd. Sørg for at bokstavene er tydelige og godt definerte.

Jeg legget sjablongene på vrang for å unngå at markeringene sees..

Jeg legget sjablongene på vrang for å unngå at markeringene sees..

Nå kan den klippes ut.

Nå kan den klippes ut.
  • Klipp ut bokstavene med saks eller tapetkniv. Dette kan være litt kronglete - vært tålmodig, det blir blir bra til slutt. Neglesaks fungerer veldig bra.
  • Lim på sandpapiret: Påfør lim jevnt på innsiden av hver bokstavskisse du har tegnet. Deretter plasserer du sandpapirbokstaven i midten av kartongen eller treplaten. Lim fast.
  • La det tørke: La limet tørke grundig, slik at sandpapiret er ordentlig festet til kartongen eller treplaten. Du kan ta deg noe varmt å drikke i mellomtiden ☕

Når sandpapirbokstavene er tørre og klare, kan barna bruke fingrene til å følge konturene av bokstavene og oppleve teksturen av sandpapiret mens de lærer å skrive.

Når sandpapirbokstavene er tørre og klare, kan barna bruke fingrene til å følge konturene av bokstavene og oppleve teksturen av sandpapiret mens de lærer å skrive.

Skj- og kj-lyden som sandpapirbokstaver.

Skj- og kj-lyden som sandpapirbokstaver.

Nå kan sandpapirbokstaven bli tatt i bruk😊

Presentasjon for barn i barnehagealder (3,5 – 6 år)

I tillegg til selve sandpapirbokstaver trenger du en liten skål, en liten mugge og et tykt stykke frottè på et brett for å gjøre barnets fingre følsomme før barnet starter aktiviteten.

I tillegg til selve sandpapirbokstaver trenger du en liten skål, en liten mugge og et tykt stykke frottè på et brett for å gjøre barnets fingre følsomme før barnet starter aktiviteten.
  1. Henting av materiell: Du og barnet henter sandpapirbokstavene og et brett med en frotteklut (hvis du drypper fingrene i vann og gnir dem mot kluten gjør du fingertuppene enda mer følsomme). Sett deg med barnet enten på et teppe på gulvet eller ved et bord. Begynn med tre bokstaver som lager ganske forskjellige lyder som for eksempel m, t og a.
  2. Repetisjon av lydlekene: Minn barnet på lydlekene: «Hvilken lyd hører du først når jeg sier mmmmmmus? Med hvilken lyd begynner ordet tttttiger? Og hva med aaaaapekatt? Ja, mmmm, tttt og aaaaaa. Har du lyst til å se hvordan disse lydene ser ut?»
  3. Presentasjon av tre bokstaver samtidig: Ta ut de tre sandpapirbokstavene m, t og a. Sett bokstavene ved siden av hverandre. Velg ut den første og vis hvordan du samler høyre peke- og langefinger, gjør fingrene følsomme ved å stryke over en frotteklut. Deretter kjenner du sakte på sandpapirsymbolet i skriveretning. Gjenta 2-3 ganger og si bokstavens lyd «aaaaaaa». Du trenger ikke å si noe annet enn lyden. Ikke snakk mens du viser. La barnet kjenne på bokstaven. Legg bokstaven til side og introduser den neste («t»). Merk at du ikke uttaler konsonanter slik du sannsynligvis har lært på skolen. Bokstaven “t” uttaler vi ikke som “teee”, men bare som en t-lyd helt foran på tunga, mens bokstaven “r” uttales rrr, ikke “ærr”, osv.

M gjør fingrene følsomme før hun begynner arbeidet på egenhånd. Hun har allerede erfaring med sandpapirbokstavene.

M gjør fingrene følsomme før hun begynner arbeidet på egenhånd. Hun har allerede erfaring med sandpapirbokstavene.
  1. Repetisjon: Når du er sikker på at barnet husker navnene på de tre bokstavene, ber du barnet om å peke på m, t, a, eller si «bytt plass med m og a», «legg t på bordet», osv., slik at bokstavene blir repetert mange ganger.
  2. Gjenkjennelse: Til slutt peker du på en bokstav og ber barnet om å si hva den heter. Senere kan du for repetisjons skyld be barnet om å hente eller nevne gjenstander som begynner med m, a og t.

Tre-stegs-leksjon

Montessori utviklet metoden «tre-stegs-leksjon» etter modell fra Seguin med mål om å gi barnet nye ord, begreper og konsepter. Du begynner med:

  • PRESENTASJONEN: «Dette er b, en sirkel, tykk,…». Det neste steget er
  • REPETISJONEN: «Gi meg b, en sirkel, noe tykt,…». Det siste trinnet er
  • GJENNKJENNELSEN: «Hva er dette?»

Disse tre stegene omfatter en hel læringsprosess. På denne måten kan du introdusere hele alfabetet til barnet på bare noen få uker. Så fort barnet kan noen bokstaver som for eksempel e – a – m – l – t – s, kan barnet lage uttalige ord ved å legge bokstavtavlene ved siden av hverandre til ord: mas, mat, tema, et, sta, tas, te, stem, mate, se, ta,….

M har nå blitt kjent med nesten alle bokstavene og finner ivrig på nye ord. For at hun skal kunne jobbe selvstendig med dette har jeg laget en en slags «lydtabell» som vi har hengt opp i stua. Slik kan hun bygge ord etter hørsel ved å orientere seg på bildene. Du kan laste ned materiellet her.

Vil M for eksempel skrive ordet «bil» men husker ikke hvordan tegnet for lyden «b» ser ut, kan hun finne bokstavsymbolet ved å se på bildene og sammenligne med første lyd. «Banan» begynner med lyden b, altså ser bokstaven slik ut som på bildet.

Vil M for eksempel skrive ordet «bil» men husker ikke hvordan tegnet for lyden «b» ser ut, kan hun finne bokstavsymbolet ved å se på bildene og sammenligne med første lyd. «Banan» begynner med lyden b, altså ser bokstaven slik ut som på bildet.

Presentasjon for skolebegynnere (5-6 år)

I skolen blir ikke andpapirbokstavene presentert på samme måte som i barnehagen. Skriving og lesing flyter mer sammen når barnet begynner på skolen. Vi gjør barnet bevisst på at alle ordene som kan leses og skrives ligger en eske med bokstaver. Vi viser flere bokstaver samtidig og analyserer bokstavsymbolene. Husk igjen at lyden av bokstaven læres bort, ikke navnet på bokstaven.

Hvordan går vi fram? Vi bestemmer oss for ca 6 bokstaver og viser barnet hva lydene deres heter og hvordan man former dem med hjelp av sandpapirbokstavene. Vi kan også blande inn noen bokstaver som barnet kjenner fra før. Barn liker å sortere – og akkurat dette gjør vi med sandpapirbokstavene.

Vi presenterer alltid flere bokstaver på en gang og ser etter likheter og ulikheter.

Vi presenterer alltid flere bokstaver på en gang og ser etter likheter og ulikheter.

Etter hvilke kriterier kan vi analysere bokstavene?

1. Hvordan de ser ut - Hvilke har en runding i seg? - Hvilke lager en sløyfe? Går sløyfen oppover eller nedover? - Hvilken er størst? Hvilken tar minst plass?

her har vi funnet en gruppe vokaler, en gruppe med konsonanter som lager sløyfe nedover og konsonanter som lager sløyfe oppover. Fellesnevneren er at alle begynner på linja. «y» teller ikke som vokal på tysk - derfor er den rød her.

her har vi funnet en gruppe vokaler, en gruppe med konsonanter som lager sløyfe nedover og konsonanter som lager sløyfe oppover. Fellesnevneren er at alle begynner på linja. «y» teller ikke som vokal på tysk - derfor er den rød her.

2. Hvilke lyder de lager i munnen

  • Vokaler eller konsonanter? Kan bokstavene si navnet sitt selv eller trenger de hjelp av vokaler?
  • Hvilke deler i munnen involveres? Bruker vi tennene for å lage den? Tunga? Nesa? Ganen? Halsen?

3. Hvordan former man disse bokstavene med hånda?

  • Hvilke begynner på linja?
  • Når må man stoppe hånden og gjør en bevegelse til? (i, j, ø)

Kombiner arbeidet med sandpapirbokstavene med lydleker

Her jobber M med et materiell som viser et bilde og tre forskjellige bokstaver under. Hun må bestemme seg for bokstaven ordet begynner med (første lyden) og markere den med for eksempel en klesklype. Forutsetningen er at barnet kjenner de fleste bokstavsymbolene. Dette er en fin repetisjon. Du kan laste ned materiellet her.

M ser en hest på bildet og bestemmer seg for at hest begynner med “h”, og ikke med “l” eller “e”.

M ser en hest på bildet og bestemmer seg for at hest begynner med “h”, og ikke med “l” eller “e”.

Leker med ord

Tenk på ord med hver bokstav som kan lages. Lyden kan enten høres i begynnelsen, i midten eller på slutten. Barnet ditt kan finne på ord og du kan skrive dem ned. Du kan også lage en fin bok sammen med barnet ditt med favorittordene, morsomme ord eller ord som begynner på en bestemt bokstav.

M lager en leporello med ord som begynner på j.

M lager en leporello med ord som begynner på j.

Bokstavarbeid med bøker

Finn en spennende historie, et dikt eller en sang og velg en bokstav sammen med barnet. Prøv å telle opp hvor mange ganger bokstavene dukker opp i teksten. Dette kan være et arbeid barnet kan gjøre selvstendig etter du har vist det en gang. Barnet kan etter hvert skrive alle ordene som inneholder bokstaven.

Tips:

  • Lær barnet alfabetsangen og syng den hver gang dere skal starte et arbeid.
  • Lag et ark med alle bokstaver og lydkombinasjoner. Når barnet ditt kan en bokstav, blir den markert.
  • Når barnet blir frustrert og mister tålmodigheten kan det være motiverende å fortelle det at hun eller han jo allerede har brukt disse bokstavene til å snakke siden de var to år gamle - altså kan de jo egentlig bokstavene.
  • Med fare for å repetere meg selv - lyden er viktigst! Tenk du ville lese ordet «mat» ved å si navn på bokstavene og ikke lyden – emm a tee – det går jo ikke 😊
  • Vær kreativ med bokstavene: Lag plakater, form bokstaver med plastelina, legg dem ut med kastanjer, skriv dem i sand, på tavla, i lufta, på ryggen, med lukkede øyner, med føttene, med forskjellige typer skriveredskaper, med kritt på veien og så hopp etter dem
  • Vis barnet ditt andre skriftsystemer som hieroglyfer, runer eller kinesiske tegn. For barn er dette kjempespennende!

M former bokstaver med kastanjer.

M former bokstaver med kastanjer.
  • Når dere sitter i bilen, bussen, t-banen eller er på tur, lek «jeg ser noe som begynner på …» og så skriver du bokstaven i lufta eller på ryggen til barnet ditt.
  • Prøv å finne en bestemt bokstav på bilskilter, veiskilter, aviser, osv. F poengterer stadig hvilke biler som er elektriske - for de begynner jo på “E”!