Å forberede et miljø som inspirerer barn til å skrive kreativt
Alle som er interesserte i Montessoripedagogikken vil før eller siden komme over begrepet det forberedte miljøet, men vil kanskje lure på hva det egentlig betyr i praksis.
I dette innlegget vil jeg dykke ned i én spesifikk del av det forberedte miljøet og forklare hvordan vi har innredet vårt klasserom slik at våre barn blir inspirert til å skrive kreativt. Jeg skriver om hva slags utstyr vi har på hyllene og gi noen generelle tips.
La oss starte med noe vi alle kan relatere til: Da du lå i din mors mage, befant du deg i et perfekt forberedt miljø. Alt var lagt til rette for at du kunne vokse og utvikle deg. På samme måte kan vi tenke på en plante som trenger spesifikke vilkår for å trives. Jord, næringsstoffer, vann og sollys.
Og slik er det også med barn. For å blomstre, trenger de bestemte omgivelser som støtter deres naturlige utvikling.
Men «det forberedte miljøet» i Montessori-sammenheng handler om mer enn bare et fysisk sted. Det inkluderer også et sosialt miljø – et rom der barn og voksne sammen bygger respektfulle, omsorgsfulle og kjærlige omgivelser, og hvor vi har et vennlig forhold til feil. Også tiden er en del av dette miljøet. Tiden barna tilbringer på skolen er delt opp i «friarbeid» og presentasjoner som gis av den forberedte voksne. Når det gjelder kreative skriveferdigheter er det viktig å være bevisst på at det å skrive er en veldig individuell prossess. Derfor trengs det en godt forberedt voksen som støtter det enkelte barnet. Den voksne må observere barnet og vite hvilken type hjelp som er nødvendig til hvilken tid. Dette er alltid en balanse mellom ha tillit til elevens egen læring og å gi utfordringer.
Også det fysiske miljøet er essensielt for å tilrettelegge for kreativ skriving - de grunnleggende verktøyene må stå ordentlig på sine faste plasser. Alt må være funksjonelt, fullstendig og godt tatt vare på. Materiellet må være organisert og utsilt slik på hyllene at barna kan bruke det selvstendig.
Hvem har ansvaret for dette miljøet? Det er den voksnes oppgave å tilrettelegge for barnets utvikling og sørge for at miljøet tilfredsstiller deres behov. Men samtidig er det viktig at alle som beveger seg i dette rommet – både barn og voksne – tar ansvar for å ivareta det. Merk at det ikke finnes noen spesifikke Montessorimateriell man kan kjøpe (slik som det finnes i f.eks. matematikk) for kreativ skriving. Materiellet må stort sett lages selv av den forberedte voksne, noe som kan være utfordrende!
Hva betyr egentlig «å skrive kreativt»?
Da jeg spurte min åtte år gamle datter hva hun tror kreativ skriving er, fikk jeg dette svaret:
Det betyr å skrive spennende. For eksempel at når man skriver om blåhvaler, så skriver man ikke bare ‘blåhvaler’, men kaller dem for ‘havets kjemper’.
Og vet du hva? Hun har helt rett. Tenk på forskjellen mellom:
«Blåhvaler svømmer i havet.»
…og…
«Havets kjemper glir gjennom det mørke rommet som fugler gjennom luften.»
Ser du hva hun mener? Den første setningen informerer, men den andre maler et bilde i hodet ditt. Kreativ skriving handler nettopp om dette: å bruke språket til å vekke bilder og følelser hos leseren.
Å skrive kreativt betyr å bruke språket som et verktøy for å skape noe unikt og meningsfullt. Gjennom kreativ skriving vil vi starte en undringsprosess hos leseren. Det handler om å gå utover grunnleggende skriving – som å informere eller forklare – og i stedet uttrykke følelser, male bilder med ord, eller formidle historier på en måte som berører leseren. Kreativ skriving gir barna plass til å bruke forestillingsevnen, til utforsking og til å uttrykke seg kunstnerisk.
Men kreativ skriving er mer enn å bare bruke vakre ord. Det handler også om hensikten med teksten og å tilpasse seg publikumet. Skriver du et dikt, ønsker du kanskje å vekke følelser og feire språket. Skriver du en fortelling, vil du kanskje underholde, skremme, overraske – eller få leseren til å sitte ytterst på stolen av spenning. Å forberede miljøet slik at barna føler seg inspirert å uttrykke seg kunstnerisk gjennom språk og illustrasjon er ikke så vanskelig. Her kommer det noen konkrete tips.
Hvordan kan vi forberede miljøet for å inspirere til kreativ skriving?
Får barnet ta i bruk materiellet til kreativ skriving, må vi presentere det til hen. Vi må også vise hvordan vi pleier materiellet, som for eksempel kalligrafiutstyret eller pensler. Blekket kan lett tørke ut når man glemmer å sette på korken. Vi må snakke med barna om sløsing med ark og om hvordan vi forbereder arbeidsplassen og rydder opp etter oss lik at nestemann finner igjen materiellet i en god tilstand.
Kalligrafiutstyr av god kvalitet vekker skrivelysten. Å skrive med fyllepenn krever kontroll og bevissthet om bevegelsene, noe som hjelper barn med å utvikle en bedre håndskrift. Men det er ikke alt: Splittens sensitivitet for trykk kan hjelpe barna med å forstå hvordan ulikt trykk påvirker skriften, og gir mer variert og levende skrift. Kalligrafiarbeidet oppmuntrer barna til å skrive saktere og mer gjennomtenkt, fordi det krever forsiktighet for å unngå søl eller feil.
Men husk: Et fysisk miljø alene er ikke nok. Det er viktig å skape en forfatter- og fortellerkultur, der barna føler seg inspirert og trygge til å uttrykke seg kreativt.
Vil du vite hvordan vi implementerer dette i praksis? I mitt neste innlegg vil jeg dele konkrete eksempler på hvordan vi skaper en levende forfatterkultur i Montessoriklasserommet. Følg med!